Wednesday, November 9, 2016

Contoh Final Report LI KPTM

hai ! dengan sengaje aku just nak share ilmu sikit yang ada masa study dekat kolej dulu so guys hope you all gunakan dengan sebaiknya. aku just share sikit tak banyak aku cuma akan tunjukkan contoh dan yang mana korang tak faham boleh direct tanyakan dekat aku nanti.

first font yang korang kena gunakan ialah Times New Roman, size 12, lepas tu jarak kena 2.0 macam aku tunjukkan dekat bawah ni.



okay, macam aku tunjukkan dekat bawah ni pulak ialah contoh ataupun isi kandungan dalam korang punya final report yang wajib korang isi.
untuk tak nak serabutakan kepala korang yang dah kian serabut aku sarankan korang buat macam aku buat ni susun satu-satu bab so dia jadi tak lari or dia tak bercampur. bila dah siap semua bab barulah kau copy satu-satu and kau buat satu page full daripada bab 1 sampai 9. aku sarankan kau buat macam ni supaya senang and kau boleh rujuk bab mana yang kau tak siapkan lagi. 


okay, ini contoh ayat untuk 1.0 ACKNOWLEDGMENT aku dulu. ape yang aku buat semua ni korang boleh tiru bulat-bulat dan jangan lupa tukarkan nama dan ape yang patut janganlah kau pergi copy bulat-bulat sangat ye.


bab ke2 pulak 2.INTRODUCTION. k dalam bab ni dia ada anak-anak dia kau kena buat introduction biasa dulu lepas tu ada ABOUT INDUSTRIAL TRAINING and OBJECTIVE/PURPOSE OF INDUSTRIAL TRAINING.

lepas tu yang ini pulak.
last but not least 
3.0 DETAILS OF THE COMPANY  kau letakkan je ape ape yang berkaitan dengan company contoh alamat sertakan gambar daripada google maps, no telephone company, lagu company pun korang letak kalau adalah dan kena ada company history atau pun 3.1 Company’s background. kadang kadang company background ni selalu ade dekat dalam web company je so korang just google copy paste. senang. kalau rajin lagi pergilah tanya employee yang senior dalam company insya-allah dorang akan tolongnya.



 jangan lupa sertakan sekali 3.2 Corporate logo, dan kalau boleh kau terangkan ape maksud dalam setiap bende alah yang ada dalam logo company tersebut. ini bukan saje saje memandangkan final report kena lebih 50+. 

3.3 Company’s mission, sertakan ape misi dan visi company tersebut sama ada dalam jangka masa panjang ataupun pendek. ada sesetengah company yang memang taknak bagitahu ape mission dorang so yang itu pandai-pandailah korang bodek employee dekat company tu nanti. 

3.4  Company’s bank, untuk yang ini pulak korang just tunjukkan bank ape yang company korang guna dalam urusniaga dorg contoh CIMB Bank korang sertakan sekali dengan gambar CIMB tu. yang ini tak wajib pun tapi kalau nak isi why not.  

3.5 Organization chart & 3.6 Director’s profile, yang ini korang boleh buat sendiri mcm mana gaya korang nak buat terpulanglah tapi kalau boleh buat aku sarankan korang buat system pyramid boss ddk dekat atas untuk organization chart.

 4.0 TASK DESCRIPTION, untuk yang ini korang isi ape saje kerja, aktiviti ataupun program yang korang dah buat sepanjang korang li. kalau boleh korang sertakan dengan gambar sekali barulah tak boring korang punya report. nak baca pun seronok. post selfie dengan boss satu kali hehee..

5.0 EXPERIENCED LEARNED,, dalam bab ni korang just terangkan satu persatu apa experience yang korang dapat sepanjang tempoh korang li dekat company itu. contoh:



 6.0 CONLUSION, yang ini 
7.0 SUGGESTION, untuk yang ini korang kena fikir apa yang patut company itu buat atau perbaiki untuk kebaikan company tersebut. contoh: katakanlah macam company aku dulu guna pc usang, aku bagilah suggestion untuk company update la pc baru supaya senang kerja-kerja jadilebih mudah sebab pc yang lama tak boleh support apps/window sekarang ni. 

8.0 REFERENCE, yang ini jangan lupa masukkan website company korang dan ape ape saje yang jadi reference untuk korang siapkan final report ni. kalau boleh janganlah lupa letak web aku sekali itupun kalau sudilah, cek tak paksa hangpa pun. 

9.0 APPENDIX, untuk lampiran ni aku just letakkan gambar2 aktiviti, trofi dan sijil-sijil yang company dapat. lebih kurang macam pencapaian company lah.
sekian, dah habis dah dan aku ucapkan selamat maju jaya untuk korang semua. jgn lupa doakan aku berjaya jugak. aku harap dengan aku pertolongan aku yang tak seberape ni dapatlah ringgankan beban korang sikit :-) **alhamdulilah berkat doa korang juga aku syukur dimana aku berada sekarang, tak dinafikan dulu masa habis study lama jugak tanam jagung nak dapat kerja apa lagi zaman korang. So you guys,aku doakan semoga korang dipermudahkan untuk cari kerja lepas habis study dan kalau buat business buat betul-betul.**

**UPDATE** untuk dalam logbook pula, kalau boleh tulis point yang lengkap. Tapi method ni tak sure jugaklah dia bergantung kepada you guys punya lecture nak macam mana. Ada yang nak tulis macam karangan pun ada jugak. Macam i dulu just tulis point saja. Dulu kami memang tak banyak kerja hari-hari kerja yang sama cumanya dalam seminggu tu ada ikut pergi mahkamah, site visit, jaga customer service, pergi aktiviti luar. 

7 comments:

KhairuLZuhairi said...

Thanks a lot kak bagi tunjuk ajar. semoga murah rezeki ya :)

Unknown said...

👍👍👍

Shaa said...

Thank u so much. Membantu sngtt. Btw kakak skrg dah keje ape? Sbb saye baru habis li 😅😅

Anonymous said...

maaf nak tanya kalau untuk report ni masukkan isi yang sama dalam log book atau lain lain ya?

Anonymous said...

Masuk dlm logbook

Anonymous said...

assalamualaikum, boleh saya tahu kalau saya letak data penting je dalam report seperti diatas ni, markah dia just cukup cukup makan atau extra sikit eh?

Unknown said...

very cute this page, semoga maju jaya sis, example ni sangat membantu saye...lovee,love!!!